آنکارا در صدد جلب نظر تهران

گروه سیاسی- وزیر خارجه ترکیه در صدر یک هیات سیاسی در سفری به تهران با مقامات سیاسی کشورمان از جمله وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد‌‌. این سفر در حالی انجام می‌شود که با وجود آنکه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست‌های مختلف به دنبال راهی برای حل بحران سوریه هستند اما ترکیه در جدیدترین اقدام خود با حمله به منطقه عفرین در شمال سوریه سعی کرده علاوه بر سرکوب نیروهای کرد این منطقه، سهمی نیز در این کشور برای خود دست و پا کند‌‌. البته ایران به عنوان بازیگری مهم در این زمینه سکوت و در آخرین مواضع خود اعلام کرد باید عملیات دولت ترکیه در سوریه متوقف شود اما همچنان انتقادات از سکوت ایران در برابر حملات ترکیه ادامه داشت چراکه انتظار می‌رفت ایران در مقابل ترکیه واکنش جدی‌تری از خود نشان دهد‌‌. وزارت امور خارجه پس از دیدار محمدجواد ظریف با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد در این دیدار دو طرف درباره راه‌های مختلف تقویت روابط دوجانبه به ویژه در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی به تبادل نظر پرداختند‌‌. همچنین گفت‌وگو درباره اوضاع منطقه از جمله پیگیری نتایج حاصل از نشست اخیر در سوچی درباره سوریه از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو مقام بود‌‌. اگرچه مسوولان کشور حضور این هیات سیاسی از ترکیه را بررسی مسایل همه جانبه خواندند اما به نظر می‌رسد این سفر بیشتر از آنکه سفری برای بررسی همه‌جانبه روابط تهران و آنکارا باشد، تلاشی برای گفت‌وگوی ایران با ترکیه برای جلوگیری از اقدامات اخیر او در حمله به عفرین است‌‌. حسن‌ هانی‌زاده، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در گفت و گو با روزنامه
«جهان صنعت»درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران گفت‌: «این سفر در چارچوب شرایط منطقه و اختلافاتی که بین آنکارا و تهران بر سر حضور نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه به ویژه منطقه عرفین و ادلب وجود دارد صورت گرفته است‌‌. از آنجا که ترکیه به بهانه سرکوب اعضای یگان‌های حفاظت از کردها و یک نیروی نظامی سازمان‌یافته که توسط آمریکا آموزش دیده‌اند وارد خاک سوریه شده و این مساله موجب بروز تنش جدیدی در سوریه شده است‌‌. هم ایران و هم روسیه نسبت به حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه اعتراض کردند و قطعا این امر موجب پیچیده شدن بحران سوریه خواهد شد. به همین دلیل این سفر می‌تواند برای آینده سوریه یک نوع گفتمان بین ایران و ترکیه ایجاد کند‌.» وی در ادامه افزود‌: «اینکه اگر ترکیه بخواهد نیروهای خود را در خاک سوریه حفظ کند ممکن است به بروز تنش‌های بیشتری بین بازیگران بحران سوریه منجر شود بنابراین سفر این هیات ترک به ایران می‌تواند در چارچوب مناسبات ایران با ترکیه باشد و هم درباره نشست‌های مشترک سوچی و آستانه مورد بحث قرار گیرد‌‌. همه کشورهای منطقه و بازیگران بحران سوریه مثل ایران، روسیه و ترکیه باید از طریق گفت‌وگو راه‌حلی برای بحران سوریه پیدا کنند‌.»
هانی‌زاده درباره این سوال که گفته می‌شود ایران از سوریه پساداعش کنار گذاشته شده است. آیا این مساله صحت دارد یا نه. بیان کرد‌: «ایران کنار گذاشته نشده و همچنان به عنوان بازیگر محوری در بحران سوریه ایفای نقش می‌کند. در حقیقت ایران نقش تعیین‌کننده‌ای در سرکوب گروهک‌های تروریستی ایفا کرده است‌‌. دولت سوریه همچنان مورد مشورت ایران است و ایران را به عنوان عامل ثبات می‌داند بنابراین ایران نقش مهمی در سوریه و در سرکوب گروهک‌های تروریستی خواهد داشت، اگرچه آمریکا سعی می‌کند نقش و جایگاه ایران را کم و محدود نشان دهد‌.» این تحلیلگر مسایل بین‌الملل افزود‌: «ایران قصد ندارد در سوریه درگیری نظامی با ترکیه داشته باشد و در این موضوع شکی نیست اما به نظر می‌رسد ترکیه سعی دارد مانع شکل‌گیری اقلیم کرد در مرزهای خود با سوریه شود‌‌. ترکیه نمی‌خواهد حکومتی خودمختار در سوریه تشکیل شود‌‌. ایران نیز قصد دارد از طریق مذاکره ترکیه را وادار کند تا نیروهای خود را از سوریه خارج کند و به مرزهای خود بازگردد‌‌. همچنین ایران هیچ تمایلی به درگیری و مقابله با ترکیه ندارد‌‌. به هر حال ترکیه شریک اساسی و مهمی برای ایران است و سعی بر آن است که از طریق گفت‌وگو بحران سوریه را به پایان برساند‌ اما به هر حال آمریکایی‌ها و سعودی‌ها سعی می‌کنند بین ایران و ترکیه تقابل ایجاد کنند که ایران تحت هیچ شرایطی به این حوزه ورود پیدا نخواهد کرد و درگیری نظامی بین ایران و ترکیه امکان شکل‌گیری بحرانی جدید را تشدید می‌کند‌.»